- Dit onderwerp bevat 0 antwoorden, 1 stem, en is laatst geüpdatet op 7 jaren, 10 maanden geleden door Webmaster.
-
AuteurBerichten
-
5 februari 2017 om 10:34 #444WebmasterSleutelmeester
He Kareltje, (b)Rookie, ik was 10e! Maar bedankt voor je bijdrage en hier de mijne als 10e Nederlander.
Het klinkt negatief “met de Franse slag” maar dat was het ook niet helemaal, met name dat dit evenement het grootste aantal deelnemers bijeen bracht ooit. Totaal 308 inschrijvers, uiteindelijk 285 deelnemers, waarvan 50 Nederlanders aan de start. Wat een 23 sukkels, wel inschrijven en niet komen opdagen. Of waren ze het misschien vergeten door de ouderdom? Dit soort acties geeft de organisatie natuurlijk toch een financiële tegenvaller, want alles was al ingekocht. Ten minste … de Polo’s waren het enigste wat we van de Franse organisatie meekregen.
Voor mij was dit mijn eerste Masters! Als herintreder in de Finn en zeer trots met Lucio’s boot had ik het voornemen om wanneer ik 50 zou worden mee te gaan doen aan dit groots evenement. Tenminste dat groots werd mij verteld door diverse Masters. Dus na 5 jaar trainen op Loosdrecht en 20 jaar niet in een Finn op zee met grote golven en stroom gezeild te hebben durfde ik mij in te schrijven. De verwachting was niet hoog; alleen overleven en alles uitzeilen.
De reis naar La Rochelle (Britany coast) liep voorspoedig voor alle Nederlanders en gelukkig zijn bij mij geen grote spannende verhalen bekend geworden. Natuurlijk de een had een betere en kortere weg dan de ander. Toch een ding, ik kwam Auke tegen bij een benzine pomp (zonder DomDom) en dacht snel tanken en hem door Parijs te loodsen. Maar onderweg geen Auke te bekennen; ik kwam hem pas weer tegen in La Rochelle. Snelle gast op de weg en op het water.
Bij aankomst kreeg ik door de organisatie gelijk een blaadje in mijn handen geduwd met het schema, waar mijn boot, waar mijn trailer en waar mijn auto geparkeerd moest worden. Ik dacht “zo dit is goed georganiseerd”, vriendelijk en in het Engels. Allo-Allo.
De volgende dag eerst naar de meting en ik dacht ik ga maar eerst want dan kan ik nog wat aan mijn boot doen. Daar werd mij duidelijk dat er van de 285 bootjes er 10 uitverkoren waren voor een volledige meting. Natuurlijk had Kokkie zijn (5kg) lood niet op zijn plaats vastzitten (lag ergens los in zijn boot) en moest alsnog 5kg lood er bij doen. En onder de Nederlanders waren Nanne Boot en Ruud Baerends de gelukkigen, dus die boten zijn goedgekeurd. Met de Franse slag? Stond ik maandag op een lijst dat ik geen IFA sticker op mijn boot had te samen met diverse andere Nederlanders. Ik met Allo-Allo gehalte uitleggen dat deze er wel op zat maar niemand die mee wilde gaan om te controleren. Dankzij President Fons die op persoonlijke titel instond dat de IFA afdrachten betaald waren door deze landgenoten werden wij van de lijst gehaald.
Zondag waaide het een beetje te veel want de Masters varen niet boven de 20 knopen en werd de Practice race afgelast. Dus maandag gelijk in het diepe, twee races, oef wat deed dat pijn ’s avonds. Er werden in twee groepen gestart 1e groep outer-loop en tweede groep inner-loop. De start lijn bestond uit drie, ja drie start scheepjes waarvan er een een RIB was. Leuke ervaring want de signalen en de vlaggen stonden op het middelste schip. De RIB bij de pin was voor mij niet te zien en de boven boot was zo ver weg voor mij, dat ik wat moeite had scherp te starten. Wat wel nodig was in een groep met meer dan 140 boten. De eerste wedstrijd werd ik 46e; dat voelde lekker aan en dacht dat kan beter in de 2e. Maar Allo-Allo die golven en ging ik op mijn plaat met BIG HENK naast mij. Boot ging er vandoor, dus zwemmen en dan recht krijgen met giek omhoog etc. Dit had ik niet veel geoefend want dit was mijn derde keer in drie jaar dat ik omsloeg. Bek af de boot weer voor de wind gezet en uithijgen tot de beneden boei. Na weer een lekker kruisrak gezeild te hebben werd ik uiteindelijk 40e , nadat een flink zooitje een zwart vlag hadden gekregen.
De rest van de dagen heb ik erg constant gevaren 43, 46, 31 en 49, waarbij starten voor mij erg moeilijk was. En in de NED-49 49e te worden werd me wat te veel. Een Rus die mij en een oudere Engelman tegen de boei drukte. Allemaal plat op een rij en de rest voer er gewoon omheen. Bij de beneden boei werd Gerko Visser geramd door diezelfde Rus en hield er nog even flink gat aan over. Uiteindelijk mijn genoegdoening was dat die Rus na een protest van Gerko eruit vloog. Jammer zo’n Rus want dat koste mij uiteindelijk veel plaatsen en uiteindelijk Gerko een gat in zijn boot.
Die avond met de Amerikaan Erik Lidesic (3e) gesproken en hij vertelde mij dat hij vaak bij het midden startschip startte omdat het daar minder druk was en je ten minste zonder veel boten (prikkers) om je heen er tussen uit kan varen. De laatste dag geprobeerd (alhoewel de pin beter was) daarna gelijk overstag en branden naar de boven boei. Dit werkt voor mij goed en kwam bij de 1e tien bij de boei, Bas de Waal voor mij. Na Allo-Allo halve wind en voor de wind overleefd te hebben ben ik uiteindelijk op de 9e plek geëindigd. Een heerlijk gevoel om zo een serie te eindigen.
Oh ja, was ik bijna vergeten, het sociale programma en het weer. Het weer was kut, kut, kut, kut en kut volgens het weer bericht van RTL. Dus veel regen, 11 tot 12 graden en (redelijke) veel wind.
De Franse organisatie heeft er niet veel aangedaan om het op de kant er een succes van te maken. Het merendeel van de beloften aan de Finn Masters organisatie zijn niet waar gemaakt door deze Fransen. De Franse slag! De tweede helling was niet beschikbaar door hei werkzaamheden. Hulp bij de helling was moeizaam en één helling voor 288 boten. Het Official diner was een BBQ en als er iets was wat de Fransen echt niet konden was dat het wel. Half gare kip, door kookte beef spiesjes en half gare worsten.
Later hoorde ik dat de Franse zeilers zijn opgestapt omdat voor de oesters extra betaald moest worden…
Tijdens de Annual Masters Meeting is Fons op eigen verzoek afgetreden als President en is opgevolgd door Andy Denison. Ik denk dat Andy Denison het stokje van Fons goed gaat overnemen. Andy bedankte Fons voor zijn enorme inzet, met name dat Fons de Finn Masters op een hoger niveau heeft gebracht, meer structuur heeft gegeven en financieel gezond heeft gemaakt. Fons bedankt en ik hoop dat je nog even blijft door zeilen, denk aan die joy-stick houding.
kijk op de Finn-site voor de uitslagen.
Voor foto’s kijk op: http://www.brechini-photo-video.comKokkie waar is mijn lood gebleven?
Groet,
Jan Mark (NED-49) -
AuteurBerichten
- U moet ingelogd zijn om op dit onderwerp te kunnen reageren.