- Dit onderwerp bevat 0 antwoorden, 1 stem, en is laatst geüpdatet op 7 jaren, 8 maanden geleden door Webmaster.
-
AuteurBerichten
-
5 februari 2017 om 10:48 #451WebmasterSleutelmeester
Plezier met wier, 20 BFD’S en Bas de Waal nr. 1.
Harderwijk, met altijd een hartelijke ontvangst van de leden van de WV Randmeer. Klein maar fijn, hoewel met 50 finnjollen op de kant….. daar zou Peter Aukema in Friesland een moord voor doen.
Bij de inschrijving zegt Jan vd Horst , we hebben wel een beetje last van wier en juist met dit weer hebben we er meer last van. Dat was very, very true Jan, ik heb wel 40 keer met mijn armen in het water gezeten en zelden voor niets.
Theo de Groot als wedstrijdleider was uit het bestand van de KNWV geplukt en was gekwalificeerd om het spul goed door de banen te laten varen. Wel wat problemen had hij met het uitleggen van de startlijn hetgeen uiteindelijk resulteerde in 20 zwarte vlaggen en enkele deelnemers die hun boot op de trailer hebben gezet. (ook niet echt sportief).Blij waren we met de aanwezigheid van Hedwich Kuipers met dit weer, was zij er niet geweest dan waren al deze brave zeilers veranderd in woeste pompmachines.
Vrijdag
Daarvan werd de eerste wedstrijd gewonnen door de voor mij totaal onbekende Brijder (Ned 958) met daarachter de rijzende ster Peter Aukema.
De tweede wedstrijd lag de lijn er beter in en kon er over de hele lijn gestart worden ipv 60 boten bij het schip. De Stressman startte 60m van de pin en besloot na 150 m te zijn opgevaren met Tijmen van Rootselaar om de stuurboordslag in te gaan. Dat was toevallig het goede moment en zo arriveerde de NED 2 met een leuke voorsprong bij de boventon. Twee boten kwamen nog in de buurt, de NED 29 van Bas de Waal en de NED 40 van Peter Aukema. In het tweede kruisrak besloot de NED 2 niet te verdedigen (hoogmoed) en kwamen deze 2 heren een stuk dichterbij. Bas liep de NED 2 gewoon in het ruime rak voorbij, maar kreeg op de finish niet de overwinning sirene. De vrolijke sirene was er voor de NED 2, gevolgd door de NED 40 en later Thierry van Vierssen.
Klassement van vrijdagavond 1 de Ned 40 van Peter Aukema en 2 de Ned 2 Stressfactor, wie daar zijn geld op had gezet bij de bookmakers was stinkend rijk geworden.Zaterdag
Iets meer wind en er kon zowaar een beetje gehangen worden. Weer een aantal pogingen waren nodig om de boten van de lijn te krijgen. Helaas moest deze wedstrijd halverwege afgebroken worden omdat er met de bovenboei gesleept was ipv het vervangend merkteken. Bij de nieuwe start liet Thierry van Vierssen (NED 881) eens zien hoe je scherp start om daarna van het begin tot het eind met overmacht te winnen. Daarachter Tijmen van Rootselaar die het royaal won van Arend vd Sluis en Ronald Ruiter.
Wedstrijd nr 4. Wederom hetzelfde patroon wat gevolgd moest worden, eenvoudig het twee klappen systeem moest gehanteerd worden. Onderin het kruisrak stuurboord uit en op de layline of iets daarboven overstag. Dit gaat er bij de Stressfactor niet in en die blijft lekker op de rumpline shifts en wier pakken en dat was bad, bad, bad.
Wie zich wel aan dat protocol hield was Ewout Meijer die ieder kruisrak hetzelfde deed en daarmee succes op succes oogstte. Hij moest Tijmen van Rootselaar voor zich dulden en Gerko Visser achter hem deed ook keurig het stuurboord / bakboord systeem.
Wedstrijd nr 5. Ging geheel aan de Stressfactor voorbij want hij stond met 8 anderen op het bord van de BFD’s en kon aan de kant vast aan het bier. Wat ik mee kreeg van deze wedstrijd was dat Chiel Barends nog al een lastige kwestie had bij een boei met de NED 958. In het gesprek na afloop met enkele lieden die het ook gezien hadden was de vraag ,,wie zit er eigenlijk in de 958?” Omdat niemand het wist heeft Chiel besloten hem de ,,Berijder” van de NED 958 te noemen. Volgens de getuigen wist de ,,Berijder” niet dat binnen drie scheeplengten van de onderboei dat ruimte ,,voor” bakboord gaat….. Enfin Chiel overdwars tegen de boei aan en weg was de ,,Berijder”. Robert Thole had nergens last van en won voor Joos Bos en Tijmen van Rootselaar.Zondag
De ochtend wedstrijd werd maar direct bij de eerste start de zwarte vlag gezet, iets waar Ronald Ruiter niet vrolijk van werd. Noodzaak was er eigenlijk niet. Stuntpiloot Arend vd Sluis die de vorige dag nog bij de start met zijn joystick aan een boei bij de startboot vast bleef zitten voerde deze wedstrijd het ,,tweeklappensysteem” perfect uit en werd eerste.
Grote euforie bij de NED 100, maar ook bij de NED 40 die me voor de laatste start nog even kwam vertellen dat hij nu eerste stond met nog één wedstrijd te gaan.
Bij de laatste wedstrijd wist Peter Aukema wel dat er wat anderen bij hem aan de poort stonden te rammelen en het zat er gewoon niet in, de pijp was leeg. Chiel Barends (NED 88) pakte de pot, mede door dat Bas de Waal op Thole voer en Tijmen zat daar ook nog tussen.Verdiend won Bas de Waal, jammer voor Robert Thole die pas de laatste drie wedstrijden de gashandel helemaal open zette en liet zien waar toe hij in staat is. Ewout zat er altijd wel een beetje bij en kon de bronzen plak om zijn nek hangen.
De strijd bij de Grandmasters was de winst voor Gerko Visser gevolgd door Joos Bos en Bas de Regt.
Voor de Grand Grandmasters las ik op de inschrijflijst,, Beat the champ”. Dat was een stuk makkelijker dan in La Rochelle. Maar liefst 4 GGM’s maakte van deze mogelijkheid gebruik.
De tweestrijd in deze divisie ging tussen de NED 101 (Chris Frijdal) en de NED 2, welke werd gewonnen door de NED 2.Bart Kraan was de snelste Legend en Els vd Griend de snelste vrouw.
Een fijn evenement, vooral erg relaxed door de rustige wind en het mooie weer en dat van die ,,rare startlijnen”……..ik ben het alweer vergeten!
-
AuteurBerichten
- U moet ingelogd zijn om op dit onderwerp te kunnen reageren.