- Dit onderwerp bevat 0 antwoorden, 1 stem, en is laatst geüpdatet op 7 jaren, 9 maanden geleden door Webmaster.
-
AuteurBerichten
-
5 februari 2017 om 10:40 #448WebmasterSleutelmeester
Deens Open 2013
De Denen vieren hun vijftigjarig bestaan en daarmee wachtte ons een groots kampioenschap met extra aandacht voor deze verjaardag in Köge, 40 km onder en voor Kopenhagen. Prachtig water met bij alle windrichtingen met een zuid-component mooie grote speelgolven. Het deelnemers aantal haalde de 50 echter niet maar bleef steken bij een dikke dertig.
De eerste schok kwam bij de ferry bij Rodby-Puttgarden. Daar lijkt ieder jaar wel €50 bovenop gestopt te worden dus langzamer hand wordt dat iets om mee te wegen in besluit om wel of niet naar DK te gaan. Bas en ik hebben een formuletje ontwikkeld voor het aantal km’s per deelnemers. 25 km per deelnemers is geen discussie. Dus, 1500 naar Denemarken (en terug) zou eigenlijk 60 deelnemers moeten zijn. Schuiven we naar de 30km/deelnemer dan wordt ’t al discutabel: Denemarken zou dan ca 50 deelnemers moeten hebben. Wat andere factoren als het zeilwater, de ervaringen, het land en het eten ter plekke beïnvloeden dit beeld natuurlijk wat. Eigenlijk hadden we niet naar Denemarken moet gaan zou je misschien concluderen.
Maar goed, we stonden voor de toegangspoort van de ferry en tikten netjes en beschaafd €250 af. Een poging om de discussie aan te gaan dat we korter waren dan 8 meter werd met een minzaam lachje afgedaan. No chance. Enjoy your trip sir.
De tweede schok was eigenlijk de wachttijd… waar we normaal vaak de ferry oprijden en al varen voordat de motor uit is (van de auto) hebben we nu toch een dik uur de tijd gedood op een inspiratieloze parkeerplaats. Gelukkig was t mooi weer.. dat scheelt dan weer.
Zeildag één was er eentje van grote windshifts bij weinig wind. ‘A very shocking unexperienced race comité’ moest in deze uitdagende omstandigheden alles op alles zetten om de vloot goed weg te krijgen op een acceptabele baan. Dat leek na wat haperingen met de vlaggen goed te gaan maar een grote windshift gooide roet in het eten. Niet voor het comité overigens en de race werd gewoon in admiral’s style gefinisht. De race erna werd eigenlijk niet meer verwacht maar toch gevaren. Na weer wat vlaggen gerommel werd er nog een race afgerond. Svendsen, een onbekende finnmaster in de finn masters worlds wereld, veegde tot twee keer toe de vloot aan.
De volgende dag stond er tegen sommige berichten in een machtig mooie wind. 12 tot 15 knopen uit t zuiden maakten er een waar paradijs van. Werkelijk fantastische zeilomstandigheden. De boventon lag echter erg scheef en veel vrijheden om richting te kiezen bleven er dan ook niet over. De race werd opnieuw uitgevaren in een soort van Admiral’s Style. Ook wel bekend als kamelenrace.
Na druk van de jury en de voorzitter van de Finn class Denmark besloot het comité toch gewoon te starten met de scheve inmiddels bezeilbare boventon. Een laatse poging van onder andere ondergetekende dreef de man echter tot wanhoop en hij besloot toch de baan te veranderen. Nou.. dat hebben we geweten.. de ogenschijnlijk met 2 pk uitgeruste boeienboot deed er ruim een uur over om bij de ton te komen, deze een 700 m naar rechts te verschuiven. Daarna nog allerlei vlaggentwijfels maar uiteindelijk gingen we nog drie keer van start op een mooie baan. Max Salminen (goud, star, OS 2012) ging die dag vier keer als eerste over de lijn gevolgd door oa Karel en een jonge Deen.Jonge Deen? Jazeker! Denemarken heeft een blikje jonge Denen opengetrokken die allemaal in de top tien lijken te passen. Voor ons NL-masters maakt dat ’t een stuk moeilijke om in die top tien te eindigen. De challenge wordt er alleen maar leuker door natuurlijk. De jonge Denen worden overigens aangemoedigd en financieel enigszins gesteund door de Finn Club Denmark. Mooie dynamiek!
De derde dag was er opnieuw een mooie wind. Mooie baan in de eerste wedstrijd waar een megashift in ’t laatste kruisrak nog wat door elkaar shuffelde. Een general recall in de tweede race deed het comité zelf schrikken van de vlag vermoed ik.. maar na het raadplegen van de handboeken Sail Race Management en het stabiliseren van de wind werd er weer gestart. Een shift van 45 graden 1 minuut voor de start werd voor lief genomen en opnieuw in style (Admirals style) werd dit kampioenschap afgesloten en konden we koers zetten naar de haven.
Een naderende zwarte rolwolk met wat onweer erin bleek alleen maar dreigend en bij 25 graden werd er gezellig afgetuigd.U leest was cynisme door de regels heen natuurlijk. Dat was mijns inziens en aan de Denen zelf te merken wel op z’n plaats, maar drijft tegelijker tijd op respect voor vrijwilligers. Dat moet gezegd.
Nu mist u natuurlijk nog de extra aandacht voor het 50-jarig bestaan? Wel.. wij hebben het ook gemist.
Een jonge zweed Deens Kampioen. Een jonge Deen Official Danish Champion. De gemiddelde leeftijd van de top 5 was voor ’t eerst onder de 30! Driewerf hoera voor de Denen!
-
AuteurBerichten
- U moet ingelogd zijn om op dit onderwerp te kunnen reageren.