- Dit onderwerp bevat 0 antwoorden, 1 stem, en is laatst geüpdatet op 1 jaar, 5 maanden geleden door Webmaster.
-
AuteurBerichten
-
4 juni 2023 om 19:09 #3361WebmasterSleutelmeester
WK Masters 2023 Greece
“De versleten sleeplijn”
Het ladies programma staat centraal in dit verslag. Want die was top. En….oh ja we hebben ook nog gezeild. Met 145 deelnemers naar Griekenland (Iraklitsa) in vooraf voorspelde lichtweer omstandigheden. Met 12 Nederlanders plus enige ladies een gezellige boel. De Kaag, Het Witte Huis en natuurlijk WSV Randmeer waren vertegenwoordigd. Een groot deel van de groep vloog al op woensdag die kant op. Er moest lokaal ook nog getraind worden. En er waren al zoveel uur gemaakt in Nederland. Van dat trainen kwam weinig terecht. Er was simpelweg amper wind de eerste dagen. Het sociale wal programma werd uit de kast getrokken. Allereerst het ontdekken van de talloze restaurants en koffie tentjes. Griekenland was nog lang niet klaar voor toeristen. De lokale ondernemer van “coffee house de bruine ster” was verbaasd dat het parkeer terrein in korte tijd gevuld werd met zoveel boten. Er verschenen banners van het evenement op het terrein. De horeca giganten waren verbaasd maar ook vrolijk want er stonden ineens rond de 200 mensen om koffie te zeuren. Fijn om Frank Baiko bij ons te hebben als hoofd inkoop vis van de Sligro. Alle vis die er te verkrijgen was werd gekeurd door deze vakman. We waren verzekerd van een goede Griekse maaltijd. Leuk weer alle bekende Finn zeilers uit de verschillende landen te ontmoeten. Er waren zelfs 10 Australiërs en natuurlijk Bulgaren en Hongaren. De week daarvoor was het EK Finn op Balaton volkomen weggeregend. Dus een beetje warmte en zon was welkom voor deze deelnemers.
De eerste dagen zonnig met een stevige onweersbui als afsluiting van de dag. Sommige hadden een prachtige locatie gevonden aan het strand met veel rust en een mooi uitzicht. Er waren ook mensen die zich hadden vergist. Aan de drukste weg naar Kavala voor hen slapen valt niet mee. 8 dagen de oordoppen dieper dan diep in de oren proppen. In Griekenland kennen ze geen geluiddempers op uitlaten. Controle op geluid kennen ze niet. En dan kwam de Harley Davidson club ook nog dagelijks even langsrijden. Nee voor hun was Griekenland geen rustige nacht of ontbijt. Maar het mocht de pret niet drukken want we kwamen voor de gezelligheid en het zeilen. Maar het zeilen schoot er ook aardig bij in. Het water op en maar hopen dat er iets kwam. Maar de wind kwam maar niet. Je zou denken dat Finn Class locaties opzoekt waar wel wind staat? Natuurlijk maar als er een loeier van hogedruk boven NL en UK ligt dan krijg je ander weer in Griekenland. Dus pech.
Alles ging op ze Grieks. Wel grappig. 145 zeiler met aanhang en 1 toiletgebouw uit 1833. Tot overmaat van ramp raakte deze defect. Er werden Dixies neergezet. De Dixies raakten snel overvol, nou dan weet je het wel hoe dat ruikt in zo’n warm land. 145 boten afspuiten met 1 slang was ook een uitdaging na de races. En als er dan 1 ook nog FF hun schoenen ging uitspoelen viel de waterdruk helemaal weg. Je kan je eraan ergeren maar we konden er allemaal wel om lachen want het zonnetje scheen. En de sfeer was vrolijker dan vrolijk. Voor de vrouwen was een leuk Ladies programma gemaakt. Die keken uit naar de wijnproef tripjes en Griekse kookles.
Zondag ging de practice race niet door. Je kan het al raden. Geen wind. Maandag de eerste dag van het WK Masters was er dan toch een beetje wind (max 7 knots) en er werd er 1 race uitgeperst. Daarna zakte de wind weer in elkaar. Starten bij de pin was gunstig. Daarna is er nooit meer bij de pin gestart want de stroom was behoorlijk minder aan SB van de startboot. Het leek Kopenhagen wel een paar jaar geleden. 145 boten wilde bij de boot starten want een klap naar stuurboord en je lag op zeker bij de eerste 20. Nou da’s dan ook ongeveer het verslag van alle races. Degene die het scherpst startte en direct naar stuurboord stuurde kwam als eerste bij de bovenboei. En daar kon je alle toppers ook vinden. En dan was het heeeeel lang doorvaren zover je kon. Een klap naar de bovenboei en je pakte de kopgroep. Met stroom starten was trouwens wel weer FF een dingetje voor velen.
Mijn eerste race op dag 2 was top. Ik lag met Laurent Hay en nog 2 Finn zeilers los van het veld. Was onderweg naar de laatste bovenboei op een 3e positie. Ineens werd de wedstrijd eruit geschoten. 1 van de benedenboeien was losgeraakt. Een zooitje werd het bij de benedenboei!
Peet ging de laatste dag race 3 en 4 als de brandweer. Start, op rechts, klapje naar de bovenboei en hoppa 1. Bas had 80 punten te pakken in race 2. Peter had ook een 48e plekje staan.. Iedereen moest zeker 5 races hebben voor zijn aftrek wedstrijd. Strak en snel starten was een must met 145 boten op de lijn. En dat heeft Bas geweten. Zwart vlaggetje! Oeps met die 80 punten was dat pijnlijk voor zijn punten totaal.
De laatste dag wachten wachten in de brandende zon. We werden naar buiten gesleept. Maar het zat er niet in die 5e race. Een 5e race had voor velen een andere uitslag gegeven. Want je kon je slechtste resultaat aftrekken. Maar ook dit hoort erbij. Opvallend dat ook bij deze omstandigheden een Laurent Hay en Filipe Silva zo goed voorin varen. Zelfs na een geel vlaggetje voor de start wegens wrikken werd Filipe Silva nog eerste.
Een ding weet ik zeker, na 8 dagen zijn de sleeplijnen wel versleten want die maakten overuren. En voor degene die naar een Fantastica willen overstappen en zeggen dat Finn zeilen duur is? De winnaar Filipe Silva voer in een Devoti Classic uit 2006. Deze boot kun je deze winter zelf varen bij Finn Sailing Academy in Vilamoura, Portugal.
Verder is “Josje Yellow Flag Award” gegaan naar Ronald, Peter en Ted. We hebben het met zijn allen heel gezellig gehad maar hadden meer van het zeilen verwacht. Bad Luck met de wind heet dat geloof ik.
Met vriendelijke groet,
Ronald van Klooster
NED 43
-
AuteurBerichten
- U moet ingelogd zijn om op dit onderwerp te kunnen reageren.