- Dit onderwerp bevat 0 antwoorden, 1 stem, en is laatst geüpdatet op 5 jaren, 4 maanden geleden door Webmaster.
-
AuteurBerichten
-
10 juli 2019 om 22:34 #1753WebmasterSleutelmeester
Verslag van de Finn World Masters 7-14 juni 2019 Skovshoved-Denemarken.
De Rit naar Denemarken :
De Duitse wegenbouw structuur en contract management zorgt er nog steeds voor (al 20 jaar) dat een ritje van 900 km naar Denemarken nog zo’n 13 uur kan duren. Helaas vliegent met de boot kan daar ook niet want je gaat op de bon.Eerst maar het Deense Kampioenschap gedaan om wat te wennen aan het water. Was erg sober georganiseerd en niet te vergelijken met wat het andere jaren was met bijvoorbeeld full board eten, ontbijt en lunch.
De organiserende vereniging was Kongelig Dansk Yacht-Club.
In December al ingeschreven voor het Deens Finn Kampioenschap en de FWM via de Manage2sail site. En de betaling verricht via Bank transfer. De DK in Kronen en de FWM in Euro’s. Bij registratie kon men in de boeken niet zien dat er betaald was dus moest ik weer naar de laptop grijpen om de office manager te overtuigen van de geld transacties en van mijn betalingsmoraal. Bestuur perikelen waren het excuus en wel een beetje terecht want het voormalig bestuur dat de bid (2017) bij onze organisatie had neer gelegd hadden hun stutten getrokken. Dus moest er hals over de kop bij de Kongelig Yacht Club bestuurlijk geïmproviseerd worden.
Het bleek bij navraag bij de Finn Club Denemarken dat ze niet op de hoogte waren geweest en geen invloed hadden gehad op de organisatie van dit World Masters Kampioenschap, iets wat bij ons in Nederland niet zal gebeuren.
De deelname van dit Deense kampioenschap was erg goed, 57 inschrijvingen uit 14 landen. Een grote groep Nederlanders was er met de anderen om wat op te steken voor het FWM van wat hier zoal passeren kan .
De race officer was een beetje te veel afwachtend, maar hij had soms wel gelijk en er zijn goede wedstrijden gezeild. De stroom was gering maar met de draaiende wind van uit de kust (West) had toch zijn invloed op de resultaten van menig crack.Opvallend was dat er een sterke top aanwezig was met een goed zeilende Thomas Schmid GER, die dus ook de serie won, Hein van Egmond 2e en 3e Christoph Christen(SUI). Geen Deen op dit podium, wel voor de Deense hoofdprijs. Dat werd Bo Teglers op de 7de plaats.
NED-resultaten:
2e Hein van Egmond die een sterke serie neer zette.
4e Bas de Waal, met Griekse benen kwam net iets te kort om dus 3 te worden.
12e Cees Scheurwater, had wat pech geloof ik.
23 Ronald van Klooster, The Flying Bultrug, die begon direct met een BFD en de 2e wedstrijd met een DNC. 186 punten zonder aftrek en met aftrek 128.
27 Henk, 182 punt zonder en 144 met aftrek. Let op die aftrek is niet altijd even leuk voor de Legends.Dan de Finn World Masters series.
Met veel nieuwe deelnemers uit Brazilië, Bahrein, Finland, Duitsland en Zweden was er voldoende deelname (254).
Duitsland nam het inschrijf record mee naar huis met 50 inschrijvingen, dat de Finn vloot daar weer aan het groeien is na jaren van verlies en is een goed teken natuurlijk.
De wedstrijden worden dit keer zonder medal race gepland en in 2 groepen ingedeeld (Geel en Blauw). Door een nieuw programma, gemaakt door Ray New, zou het niet meer mogelijk zijn dat er gelijke punten bij de winnaar(s) voor kon komen bij de laatste race. Het gaat me te ver om hier een gedeelde uitleg van te geven, alles hierover is terug te vinden op de FWM site.Zondag avond, de openingsceremonie met Jonas Hogh Christensen als commodore van de Kongelig, had een goed woord voor de oudjes hier, een brief aan World Sailing werd gefotografeerd met 13.800 jaren Finn ervaring op de achtergrond.
Dag 1.werden er voor de gele groep 2 wedstrijden verzeild en blauw maar eentje doordat natuurlijk de wind er uit ging. In de ochtend stond er een goede 15-18 knopen en was het geweldig zeil weer, maar helaas voor de blauwe groep geen 2e race meer.
Dag 2. Eerst Blauw aan de start om een race in te halen, 2 uur gewacht tot er een leuke bries op stak uit het zuid oosten 12 knopen met veel later op de dag nog een race voor beide groepen .Was een koude douche dag vanwege het lange wachten op het water, kwam er zelf Blauw en total loss van terug maar dat had met mijn kleding en bloed druk medicijn te maken. Heb een uur in het protest comité kamertje gelegen om bij te komen en weet nu ook dat het niets voor een zeiler is om in een jury te gaan plaats nemen.
Dag 3. Woensdag eerst de Jaar vergadering met een stilte moment voor de zojuist overleden IFA chief measurer Jury Saraskin. Daarna de gebruikelijk bestuurlijke zaken met de stemming voor de 2021 evenementen waar Punta Ala (Italië) gekozen werd voor de FWM 2021. Balaton (Hongarije) kreeg weer de eer om het EU kampioenschap te organiseren. Twee prima locaties trouwens. Tim Carver (IFA)was aanwezig om het één en ander uit te leggen hoe er in de volgende periode om moet worden gegaan met World Sailing om de Finn toch nog een plek op de Olympiade te geven. Na Tim kreeg Gerardo Seeliger het woord en die heeft echt serieuze plannen om de huidige president van World Sailing te gaan vervangen. Dat zal een hele klus worden na zijn eventuele verkiezing omdat WS zich met allerlei protocollen aan het ingraven is om het voor onze klasse onmogelijk te maken. Advies aan een ieder in lokale Finn organisaties om dat aan de nationale bonden voor te leggen om Gerardo te steunen bij een eventuele stemming voor zijn kandidatuur en zijn werk. Hij zal het in een paar maanden moeten fixen om de Finn neuzen de goede kant op te krijgen bij zijn toekomstige gedelegeerden in WS. In de middag werd er nog een poging gedaan om een wedstrijd te organiseren maar dat lukte niet, het geduld was op en de vloot kon inpakken om in de avond aan het Deense Finn diner in Bakken (het eerste amusementpark van de hele wereld). Ja en er werden mid week klassements prijzen uitgereikt, vooral flessen met Cognac uit LaRochelle, kleding en meer zeilers spul natuurlijk. Een nachtelijke stort bui bij het vertrek uit dit Bakken maakte een eind aan de dag. De volgende dag beloofde een goede dag te worden qua wind en zon. Maar de serieuze voorspellers hebben het vaak mis op de Oresund.
Dag 4. was inderdaad een super zeildag met 12-14 knopen wind. Toch kwam het team uit Nederland hier niet tot erg goed scoren richting de top 10. De starts en de stroom in het midden van het veld kreeg grip op de dag uitslag, maar Bas de Waal werd eindelijk wel gretig en sloot de dag af met een 2e plaats na een hele tijd als eerste over de baan te hebben gevlogen. Rechts over de baan was gewoon beter maar daar hadden de meesten soms met meer wind inzichten links van het veld geen boodschap aan en verloren 400 meter voor de boven boei veel afstand en hun verstand. In de avond had iedereen weer een goed gevoel en dronk rustig aan het bier en hotdogs na de race. Dat was wel weer goed geregeld.
Dag 5. Twee races gepland vandaag en in een korte tijd gerealiseerd want na 1500 uur geen start meer maar dat werd verlengd met een uur gelukkig. Het weer was fantastisch ,Champagne Sailing noemden de Engelsen dit, Punta Ala kon hier niet tegen op. Prima wind 8-12 knopen uit zuid oost en de start vlak bij de haven. Thierry van Vierssen had ook wel inspiraties maar kon niet tegen het geweld aan de top likken maar heeft die dag een steady 2×11 gezeild, Bas de Waal kwam er nog beter uit met een 5e en een 4e plaats. Jammer dat het goede paS op het einde kwam en we konden er dus niet voor zorgen dat er 1 of 2 Nederlanders bij de eerste 10 konden komen.Gezien het lijstje van hier beneden ook geen schande maar het moet beter gaan met ons Nederlanders.
Zelf heb ik er ook schuld aan en had wat meer verwacht van deze serie, al is die Henry Spraque met 2 assistenten en de boot van Bjorn Allanson superieur bij de Legends. Hij kwam nog halverwege de serie in de top 10 voor. Dan op de laatste dag waar ik nog een kans had om Magnus Olin (ook geen kleintje in het verleden) te verslaan met slechts 21 punten verschil. Maar de eerste race van deze vrijdag moest ik het met een penalty voor wrikken bij de start doen. Na mijn straf nemen was het veld bij en Olin pleite en kon ik deze race afschrijven. Dan de laatste race 7, door 6 seconden voor het start een UKR 14 trucage op de startlijn was mijn boot vol water. Deze truck zal ik nog wel een keer uitleggen op een start training bij het HWH deze winter.Opvallend deze serie was ook het geweldige resultaat van Wobbe De Schiffaart, die was echt aan zijn 2e jeugd bezig en ging met de donker gekleurde Ex RdK boot geweldig goed tot dat er iets gebeurde wat Hans Klaassens van DRC, des avonds kon repareren, jammer maar waar.
De prijs uitreiking was wel weer een evenement op zich, alleen de winnaar was er niet, die moest snel weg naar het Kremlin of zo. Maar als troost konden wij: Chris en ik zei de gek nog wel de nieuwe categorie CLUB prijs voor “WSV HET WITTE HUIS” in ontvangst nemen voor de Beste Finn Vereniging van de Wereld. De cup size zelf stelt niets voor en denk er aan om de FCH of en of het HWH te vragen om een mooie solide cup aan te bieden volgend jaar op Port Zélande aan de FWM. Voorlopig staan we in de boeken en dat neemt niemand ons meer af.
Fotos en dergelijke op de FWM site vertellen de rest van dit toch goed georganiseerde evenement, maar volgend jaar doen wij het met Jan Zetzema en zijn team beter in Port Zélande .
Quote Robert Deaves: “In 2020, Finn Masters from around the world are invited to gather in Port Zélande, in The Netherlands, for the 50th Anniversary Finn World Masters, which is already promising to be the biggest Finn event on the planet…ever.”
Final Results
1 RUS 73 Vladimir KRUTSKIKH – M 6
2 CZE 1 Michael MAIER – GM 15
3 FRA 75 Laurent HAY – GM 19
4 AUS 221 Anthony NOSSITER – M 25
5 SUI 5 Christoph CHRISTEN – M 25
6 POR 51 Filipe SILVA – M 34
7 ESP 757 David TEROL – M 35
8 GER 193 Thomas SCHMID – GGM 41
9 AUS 22 Paul McKENZIE – GM 43
10 GER 707 Uli BREUER – GM 43Masters: Vladimir KRUTSKIKH RUS, Anthony NOSSITER AUS, Christoph CHRISTEN SUI
Grand Masters: Michael MAIER CZE, Laurent HAY FRA, Paul McKENZIE AUS
Grand Grand Masters: Thomas SCHMID GER, John GREENWOOD GBR, Michael Staal DEN
Legends: 1. Henry Sprague USA, Magnus Olin SWE, Yury POLOVINKIN RUS
Super Legends: Richard Hart GBR, Pedro JIMENEZ-MEIFREN ESP, Ola M JOHANNESSEN NOR
Lady: Tina Sperl AUT
Crutch (11th): Taras HAVRYSH, UKR
Nations Cup: France, Sweden, Denmark
Sailing Club Trophy: WSV Het Witte Huis (The Netherlands), Kongelig Dansk Yachtclub (the Royal Danish Yacht Club), SRR Rochelaises
Art of Racing Prize: Otto StrandvigMet plezier geschreven!
Henk de Jager
NED 11 -
AuteurBerichten
- U moet ingelogd zijn om op dit onderwerp te kunnen reageren.